Velo lietas

Kā izvēlēties velosipēdu

Manas pārdomas un priekšlikumi, kā labāk izvēlēties sev jaunu (vai lietotu) riteni.

Kam, kāpēc par cik?

Pirmie jautājumi uz kuriem jāatbild, lai varētu turpināt sarunu, iegādājoties bezmotora transportlīdzekli. To jums pajautās jebkurš pārdevējs velo veikalā.

  1. Kā un kādos ceļos velosipēds tiks izmantots?
  2. Cik liels budžets ir atvēlēts?
  3. Kādas ir personīgās prasības pret izskatu, sēdpozīciju utt.?

Velosipēda tipa izvēle

Dažādiem mērķiem ir dažādi velosipēdi. Sen jau ir pagājis tas laiks, kad velo iedalījās šosejas un kalnu. Pavisam sīki šeit neiedziļināšos, bet lielākās grupas apskatīsim, lai gūtu kaut aptuvenu ieskatu, uz kādiem riteņiem skatīties veikalā, atkarībā no katra braucēja vajadzībām.

Asfalta velosipēdi

  • Šosejas sporta velo – paredzēts labam segumam, raksturīga stūre, šauras riepas, zema, aerodinamiska sēdpozīcija, viegls. Radīts ātrumam un labiem ceļiem. Piemērots dalībai sacensībās grupu braucieniem, vai sportiskiem izbraucieniem vietās ar labu segumu. Ļauj viegli un ātri veikt garas distances, bet nebūs piemērots bezceļiem vai pludmalei. Ja nebaida sportiskā sēdpozīcija un sanāk braukt pa asfaltu, ļoti labi izmantojams arī kā transporta līdzeklis. Lietojams jauns šosejas velo maksā sākot no ~300,- Ls.
  • Šosejas sporta velo sacensībām ar atsevišķu startu – paredzēts labam segumam, raksturīga guļstūre ar iespēju atbalstīt elkoņus, šauras riepas, zema sēdpozīcija, viegls. Radīts ātrumam, labiem ceļiem un minimālai gaisa pretestībai. Piemērots dalībai sacensībās ar atsevišķu startu vai triatlonā, vai sportiskiem izbraucieniem vietās ar labu segumu. Ļauj viegli un ātri veikt garas distances, bet nebūs piemērots sliktiem ceļiem vai pludmalei. Lietojams jauns maksā sākot no ~700,- Ls.
  • Velokrosa velosipēds (XC) –  pēc izskata atgādina šosejas velosipēdu, bet tam ir platākas riepas, stāvāka, bet joprojām sportiska sēdpozīcija. Tos mēdz aprīkot arī ar disku bremzēm. Paredzēti braukšanai mežos, pa takām, velokrosa sacensībās, var lietot arī uz asfalta. Var izvēlēties arī kā transportlīdzekli pilsētai sportiskai braukšanai. Viegli. Cenas sākot no aptuveni 450,- Ls. 
  • Pilsētas velosipēdi – paredzēti salīdzinoši labam segumam, vidēji platas riepas, ērta, konfortabla sēdpozīcija, pasmags. Ātrumi parasti 3, integrēti rumbā. Uzstādīti dubļu sargi un ķēdes sargi, lai varētu braukt kaut uzvalkā. Standartā bagāžnieks kofera vai rokassomiņas pārvadāšanai. Dažkārt tiek aprīkoti ar priekšējo amortizatoru.  Radīts pilsētai kā transportlīdzeklis. Iespējams izmantot arī atpūtai, izbraucieniem pa pludmali vai kādu grantētu celiņu. Vairumam Latvijas velobraucēju vispiemērotākais variants. Lietojams jauns maksā sākot no 130,- Ls. 
  • Tūrisma velosipēdi – kaut kas pa vidu starp šosejas, pilsētas un kalnu velosipēdu. Salīdzinoši ērta sēdpozīcija, vidēja platuma riepas, stūre var būt kā šosejas velo, var būt kā kalnu velo. Bieži komplektē ar dubļu sargiem un bagāžnieku(iem). Paredzēts gariem pārbraucieniem tālu no mājām ar iespēju vest bagāžu. Cenas sākot no 300,- Ls 
  • Fiksīši (Fiksed Gear) – šosejas stila velosipēds ar vienu ātrumu un bez brīvrumbas. Nav iespējama ripošana. negriežot pedāļus. Paredzēts pilsētas videi un stilam. Labi izskatās, bet nav tik praktiski. Obligāts, lai sekmīgi spēlētu velo-pollo. Veikalos nav plaši izplatīti, jo īsts fiksītis ir paštaisīts fiksītis.

Kalnu velosipēdi

  • MTB maratona, krosa (trail riding) velosipēds – Latvijā populārākais velosipēda tips. Salīdzinoši sportiska sēdpozīcija, platas riepas, viegls. Visbiežāk ar priekšējo amortizatoru (hardtail). Mēdz būt arī gan ar cieto dakšu vai ar abiem amortizatoriem (full suspension). Paredzēts izbraucieniem mežā, pa takām, pludmali, grants ceļiem u.tml. Nebūs ātrs uz asfalta gan rāmja ģeometrijas dēļ, gan riepu u.c. iemeslu dēļ. Lietojamu jaunu var iegādāties sākot no 170,- Ls vai 700,- Ls atkarībā no pielietojuma un piekares veida. 
  • MTB downhill vai freeride – Stāva sēdpozīcija, zems beņķis, platas riepas, disku bremzes, amortizatori ar lielu gājienu (120mm vai vairāk) abi vai tikai priekšējais. Salīdzinoši smagi, bet ļoti izturīgi. Paredzēti nobraucieniem, lēcieniem, trikiem. Gariem pārbraucieniem īsti labi nederēs. Cenas sākot no aptuveni 400,- Ls 

Citi

  • BMX – skeitparkiem vai BMX trasēm;
  • Pludmales (cruiser) velosipēdi – Skaisti krāsoti, 50to gadu dizaina rāmji. Smagi, platas riepas, ērta sēdpozīcija. Paredzēti lēnai ripināšanai pludmalē vai parkā, paskatīties uz citiem un parādīt sevi;

  • Tandēmi – kur tad nu bez šiem. Iespēja braukt diviem uz viena riteņa;

  • Saliekamie – tiem, kuri velosipēdu grib vadāt automašīnā vai turēt šaurā vienistabas dzīvoklītī. Nav tik stabils un konfortabls mazo ritenīšu dēļ. Arī rāmja stingrība klibo. Bet tik un tā daudz labāk nekā skriet ar kājām.

Kur meklēt savu nākamo velosipēdu

Es neieteiktu riteni pirkt veikalos, kur tos tirgo kopā ar pienu un kečupu, jo velosipēds tomēr ir specifiska prece. Vislabāk griezties specializētajos veloveikalos, kur ir plaša izvēle, kompetenti pārdevēji un pieejams serviss uz vietas. Populārākie Rīgas veloveikali: šeit.

Riskanti būtu pirkt velosipēdu interneta veikalā, jo velo tāpat kā apavus vajadzētu obligāti piemērīt. Rāmji atšķiras ne tikai pēc izmēra, bet arī ģeometrijas – t.i. visi rāmji nav vienādi un proporcionāli. Sēdpozīcija var atšķirties jūtami pat vienas firmas velosipēdiem, nemaz nerunājot par velosipēdiem ar dažādu pielietojumu. Tikai izbraucot var droši pateikt, vai jūtamies uz velosipēda ērti un tas klausa un ripo, kā esam iecerējuši. Izņēmums varētu būt vienīgi, ja esat atraduši interneta veikalā tādu pašu modeli, kā bijāt noskatījuši uz vietas veikalā.

Vēl viena veikala priekšrocība attiecībā pret interneta veikalu vai pārtikas veikalu 🙂 ir tas, ka specializētie velo veikali nodrošina arī servisu. Ja atgadīsies kāda tehniska ķibele, to varēs ātri un operatīvi novērst. Kā arī tādi veikali pazīst velosipēdus, ko tirgo. Pērkot riteni internetā vajadzētu noskaidrot, kas šādu velosipēdu varēs saremontēt garantijas laikā.

Pastāv arī iespēja pirkt riteni lietotu no rokas, atsaucoties uz kādu no sludinājumiem. Iesācējam es šādu variantu neieteiktu, jo var būt sarežģīti pamanīt vainas vai kurām detaļām prasās nomaiņa. Dažkārt gan ir iespējams atrast izdevīgus piedāvājumus un pērkot lietotu var par mazākām naudiņām iegūt augstākas klases minamo. Bet pērkot lietotu, iesaku ņemt līdzi kādu lietpratēju. Vai varbūt var kādā veloveikalā sarunāt meistaru, kas dod padomu un apskata izvēlēto lietoto riteni. Vēl viens risks, pērkot lietotu, ir iespēja nopirkt zagtu. Reti kuram ritenim ir saglabājušies pirkuma dokumenti.

Pēdējā laikā ir parādījusies interesanta iespēja iegādāties lietotu velosipēdu arī veloveikalā. Šis ir labs vidusceļš, ja maciņš nav tik  biezs kā gribētos. Šādos veikalos pirkts velosipēds būs jau saskrūvēts un apkopts – nebūs kā jauns, bet labā stāvoklī visticamāk, ka būs. Lietotus velosipēdus Rīgā piedāvā: Velo Depo; Studentbike; Dutch Bike.

Par aprīkojumu

Ikviens pircējs grib nopirkt vislabāko par viszemāko cenu – tas ir tikai normāli. Velosipēdu tirgus ir interesants ar to, ka detaļas ir standartizētas un dažādu komplektējošo firmu velosipēdus aprīko ar vienas un tās pašas firmas detaļām (Shimano piemēram). Apskatīt visas firmas, kas ražo velosipēdu rāmjus, pārslēdzējus, rumbas, aplokus, dakšas, bremzes utt. praktiski nav iespējams.

Kurš velosipēds klasificējas augstāk var noskaidrot ražotāju mājaslapās – kurā plauktā to liek pats ražotājs.

Par atsevišķām detaļām – tās var salīdzināt, meklējot katras detaļas cenu, pērkot atsevišķi, vai lasot atsauksmes.

Šeit vienu recepti ir grūti uzrakstīt. Iesācējam nāksies vien uzticēties pārdevējam, ja vien nav vēlēšanās pavadīt laiku, buroties cauri katras detaļas aprakstam, atsauksmēm un cenām. Šeit pārsvarā strādā princips jo dārgāks, jo labāks, bet jāvērtē arī tas, kam velo tiks izmantots – braukšanai pēc piena nav vajadzīgs velo par 1000Ls, bet sacensībām gan ar to var arī nepietikt.

Visvienkāršākais un drošākais variants ir pirkt populāru firmu ar pārbaudītu reputāciju izstrādājumus un uzticēties pārdevējam, kurš piemeklēs pircējam piemērotāko variantu.

Papildaprīkojums

Plānojot budžetu, kas atvēlēts velosipēda iegādei, daudzi aizmirst par aksesuāriem, kuri ir noderīgi un vajadzīgi.

Aksesuāri:

  1. Velo saslēdzējs ~10% vērtībā no velosipēda cenas;
  2. Lukturīši gan priekšējais, gan aizmugurējais;
  3. Dubļu sargi;
  4. Kopšanas līdzekļi – ķēdes eļļa, līdzeklis ķēdes mazgāšanai (derēs jebkas, kas šķīdina eļļu un nav agresīvs pret metālu);
  5. Pudeles turētājs un pudele;
  6. Spidometrs – ja ir interese par nobrauktajiem km;
  7. Ķivere;
  8. u.c. lietas pēc vajadzības, piemēram veloapģērbs, instrumenti, pumpis.

Rāmja izmērs

Atkarībā no braucēja auguma jāizvēlas velosipēds ar atbilstošu rāmja izmēru. Rāmja izmērs ir attālums no pedāļu ass centra līdz sēdekļa caurules augšai (neskaitot sēdekļa stuti). Bet arī šeit vislabākais mērs būs paša sajūtas.rāmja izmērs

Rāmju izmēru tabula atkarībā no auguma, ja nu noder. Atkarībā no ražotāja un paša auguma proporcijām izmēri var nedaudz mainīties:

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s