Velo lietas / Velo Remonts un Apkope

Kasetes (zobratu bloka) nomaiņa

Par kasetes jeb zobratu bloka nomaiņu.

Tiks apskatīta kasetes nomaiņa, kas ir atsevišķa no brīvrumbas.

Apskatam tikai mūsdienu populārākos risinājumus ar tendenci uz MTB velosipēdu (Shimano, SRAM).

Teorija

Aizmugurējie zobratu bloki iedalās:

Pēc konstrukcijas:

  1. Ar integrētu brīvrumbu. Parasti lētākiem velosipēdiem. Tiek skrūvēta uz rumbas. Zobratu skaits parasti 5-7.Freewheelandhub
  2. Atsevišķa kasete, kur brīvrumba ir rumbas detaļa. Parasti dārgākiem velosipēdiem. Zobratu skaits parasti 8-10(11). Cassetteandfreehub

Pēc zobratu skaita un zobratu izmēriem – iegādājoties jaunu kaseti, jānoskaidro:

  1. Cik zobrati (pārnesumi) ir vecajai kasetei – mainīt pārnesumu skaitu ir pietiekami dārgi un sarežģīti, nāksies nomainīt ne tikai kaseti, bet arī ķēdi, pārslēdzēju stūres slēdzi(džus) un iespējams arī pārslēdzēju;
  2. Kāds ir lielākā un mazākā zobrata izmērs (zobu skaits). Kalnu (MTB) riteņiem tas parasti ir 11(mazākais)-32 vai 34 vai 36(lielākais), šosejas 12-25. Ar zobu skaitu var piekoriģēt pārnesumu attiecības, bet ar radikāli citādāku kaseti nekā vecā ir jāuzmanās, jo tad iespējams jānomaina arī ķēdes spriegotājs (aizmugurējais pārslēdzējs) uz citu kājas garumu, lai pareizi nospriegotu ķēdi, kā arī ķēdes garums iespējams būs jāmaina, nemaz nerunājot par kaseti ar citu zobratu skaitu.
  3. Svars, kvalitāte, materiāls u.c.

Visvieglākais variants ir pieturēties pie tā paša modeļa kāds ir iepriekšējais, ja vien nav vēlme velosipēdu uzlabot. Viegli ir pāriet uz citu modeli, ja sakrīt pārnesumu skaits un zobratu zobu skaits – tad vienkārši jāņem vieglāka un smukāka. Ieteiktu gan tādā gadījumā iepriekš papētīt, vai lietotāji nesūdzas par izturību un pārlieku ātru nodilumu. Jo ir dzirdētas baumas, ka atsevišķas super vieglās kasetes neizceļas ar izturību un ilgmūžību.

Šobrīd pārsvarā ražotāji (Shimano, SRAM) pieturas pie Shimano Hyperglide standarta, tāpēc nav jāsatraucas, ka SRAM kasete varētu nederēt uz Shimano vai kādas citas rumbas vai otrādāk, kā arī Shimano kasešu platumi ir vienādi ar SRAM kasešu platumiem. Ja ir iegādāta kāda retāk sastopama ražotāja rumba un kasete, tad ieteicams pārliecināties veikalā par detaļu saderību.

Kad jāmaina kasete?

Ja velo ripo labi un aizmugurējā ritošā sistēma neliek par sevi manīt, par kasetes maiņu var neuztraukties. Kasetes maiņa visbiežāk ir nepieciešama:

  • Pie novēlotas ķēdes maiņas – kasete ir piedilusi pie izstieptas ķēdes un, uzliekot jaunu ķēdi, tā lec pāri zobratiem. Atsevišķos gadījumos, ja ķēdes maiņa ir atlikta katastrofāli ilgi, tad lekšana pāri zobratiem ir novērojama arī uz vecās ķēdes. Skatīt rakstu par ķēdes nomaiņu.
  • Kasete ir bojāta mehāniski – saliekti vai nolauzti zobi u.tml.
  • Arī laicīgi mainot ķēdi, kasete parasti nenodzīvo ilgāk par 2-4 ķēdes maiņām – uzliekot jaunu ķēdi, pat, ja tas darīts laicīgi, pie 3., 4., vai 5. reizes būs jāsaskaras ar ķēdes pārlekšanu, kas liecina par zobratu nodilumu.

Nepieciešamie instrumenti

Kasetes nomaiņai nepieciešams:

  • Atslēga kasetes uzgrieznim;atslēga.jpg
  • Pātaga – rīks ar ko pieturēt kaseti, kad tiek skrūvēts kasetes uzgrieznis.
  • PātagaUzgriežņu atslēga kasetes atslēgas griešanai;
  • Ieteicams dinamometriskā atslēga.

Kasetes nomaiņa

  1. Noņem aizmugurējo riteni, attaisot bremzes, ekscentrus u.c. lietas, kas to notur pie rāmja;IMG_20130203_153202
  2. Izskrūvē ekscentru, ja tāds ir; ekscentrs
  3. Ar pātagu satver kaseti; IMG_20130203_153352
  4. Ievieto kasetes uzgriežņa atslēgu; IMG_20130203_153316
  5. Griežot pretēji pulksteņrādītāja virzienam (labā vītne) un turot kaseti ar pātagu atskrūvē kasetes uzgriezni. Skrūvējot vaļā, nenobīstieties no skaļas tarkšķēšanas – tas ir normāli;IMG_20130203_153414
  6. Noņem veco kaseti, noslidinot no brīvrumbas; IMG_20130203_153646
  7. Rūpīgi notīra rumbu vietās, kur parasti netiek klāt – jo mazāk netīrumi un smiltis, jo labāk; IMG_20130203_153652
  8. Liek virsū jauno kaseti. Lai zobrati savstarpēji būtu pareizi novietoti viena grope ir šaurāka par pārējām, tāpēc kaseti un atsevišķos zobratus jāsagroza, lai kasetes šaurākā grope sakrīt ar brīvrumbas šaurāko gropi. Pēc salikšanas visiem zobratiem jābūt vienādā attālumā;
  9. Tāpat kā atskrūvēja, tāpat arī pieskrūvē kasetes uzgriezni. Tagad gan vairs nevajadzēs pātagu, jo kaseti nofiksēs brīvrumba – tā griežas tikai vienā virzienā. Ja ir pieejama dinamometriskā atslēga, tad pievelk ar tādu spēku, kāds norādīts uz kasetes uzgriežņa (šajā gadījumā 40 Nm), ja nav, tad 40 Nm pie 25cm gara atslēgas kāta būs 16kg spēka – tātad jāpievelk normāli, ja kasetes uzgriežņu atslēga ir ar zobiņiem, tad tā, lai notarkšķ. IMG_20130203_162652
  10. Kad viss saskrūvēts, liekam atpakaļ ekscentru, un montējam riteni pie rāmja. Neaizmirstam pārbaudīt bremzes.
  11. Lai labi ripo!

Kasetes nomaiņa ir samērā vienkāršs darbiņš, bet jau atkal vajadzīgi specifiski instrumenti. Iztikt var arī bez pātagas, bet to vajadzēs, ja plānojat kaseti izmantot atkārtoti. Ja nav žēl veco kaseti sabojāt, tad to var nofiksēt arī citos veidos.

Avoti:

Sheldon Brown: http://sheldonbrown.com/k7.html

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Cogset

Parktool repair help: http://www.parktool.com/blog/repair-help/cassette-and-freewheel-removal

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s