Velo lietas / Velo Remonts un Apkope

Velosipēda ķēdes nomaiņa (quick-link) – pamācība

Par ķēdes nomaiņu ķēdei ar quicklink (savienotājposms).

Ķēdēm bez savienotājposma princips ir tāds pats, tikai noņemot vecajai ķēdei tiek izspiesta viena tapa, un, liekot virsū jauno ķēdi, tā tiek savienota ar jaunu tapu (Shimano ķēdēm reiz izspiestās tapas vairs nevar izmatot).

Kāpēc jāmaina ķēde?

Ja ķēde netiek nomainīta, tad pienāks tas brīdis, kad tā sāks lekt pāri zobratiem minoties ar slodzi, vai, sliktākajā gadījumā tā pārtrūks. Jebkurā gadījumā tas var beigties ar to, ka ritenis mājās ir jāstumj.

Ķēde lietojot izstiepjas – tās garums palielinās, izdilstot tapām un ķēdes posmiem, līdz ar to tā vairs neder uz zobratiem un kļūst vājāka.

Aizmugurē nodilis zobrats pret jaunu zobratu. Zobratu dilšanu parasti izraisa laicīgi nenomainīta ķēde.

Aizmugurē nodilis zobrats pret jaunu zobratu. Zobratu dilšanu parasti izraisa laicīgi nenomainīta ķēde.

Ja ķēde vēl joprojām kalpo normāli, bet tā ir pārlieku nodilusi, tad mainot šādu ķēdi, visticamāk, ka nāksies mainīt kaseti (aizmugurējos zobratus), vai sliktākajā gadījumā arī klaņu zobratus vai klaņus (ja nav iespēja nomainīt zobratus atsevišķi). Tās būs papildu izmaksas, kas, atkarībā no velosipēda kvalitātes, var sastādīt ievērojamas izmaksas, kamēr ķēdes var iegādāties sākot no 5,- Ls.

Skatīt kasetes (zobratu bloka nomaiņa).

Tādēļ visizdevīgāk ir ķēdi nomainīt laicīgi, pirms tā ir izdilusi pārāk daudz un sabojājusi zobratus.

Kad jāmaina ķēde?

Es, lai pārbaudītu ķēdes nodilumu, lietoju ķēdes nodiluma mērītāju. Šādus mērītājus ražo dažādus, pat ar elektronisku skalu. Attēlā ir parādīts manējais. Ja tas iekrīt ķēdē starp posmiem, tad ķēde ir jāmaina, ja ne, tad to var turpināt lietot. Ķēdi mēra dabiski nostieptu, nepieliekot papildu spēku. Attēlā redzamā ķēde ir derīga un nav jāmaina.

Ķēde nav jāmaina - ķēdes mērītājs neiekrīt starp ķēdes posmiem

Ķēde nav jāmaina – ķēdes mērītājs neiekrīt starp ķēdes posmiem


Ķēdes nodiluma mērītājus var iegādāties sākot no 5,- Ls, bet ja nav vēlmes tādu iegādāties, tad ķēdi var pārbaudīt arī ar lineālu. Jaunas ķēdes 12 posmu garums ir 12 collas (30,48 cm). Viens posms ir divi pusposmi – 1 iekšējais un 1 ārējais pusposms.

  • Ja 12 posmi ir garumā no 12” (30,48 cm) līdz 12″ 1/16 (30.64 cm), tad ķēde ir lietojama;
  • Ja 12 posmi ir garumā no 12” 1/16 (30.64 cm) līdz 12” 1/8 (30,80 cm) tad ķēde būtu jānomaina, bet zobrati visticamāk nav bojāti (nepareizi nodiluši). Ieteicams ķēdi mainīt tiklīdz tās garums pārsniedz 30.64 cm garumu;
  • Ja 12 posmi ir garāki par 12″ 1/8 (30,80 cm), tad noteikti būs jāmaina kasete, jo jaunā ķēde leks pāri biežāk lietotajiem un mazajiem zobratiem.

Ķēdes kalpošanas laiks var stipri mainīties atkarībā no pašas ķēdes, braukšanas apstākļiem un kopšanas. Tie var būt 500-5000 km, tādēļ vienu nobraukumu brīdim, kad jāmaina ķēde pateikt nevar. MTB velosipēdam, kas tiek ekspluatēts ne tikai uz asfalta tie varētu būt 1000-1500 km. Bet precīzu brīdi var pateikt tikai ķēdi laiku pa laikam nomērot.

Nepieciešamie instrumenti

  • knaibles savienotājposma atspiešanai – derēs arī parastās flaķenes, bet ērtāk ir izmantot speciāli šim nolūkam domātas knaibles; 

    Speciālas knaibles savienotājposma attaisīšanai. Tās ir plānas, lai ietilptu starp ķēdes plāksnēm.

    Speciālas knaibles savienotājposma attaisīšanai. Tās ir plānas, lai ietilptu starp ķēdes plāksnēm.

  • ķēdes izspiedējs jaunās ķēdes piegriezšanai vajadzīgajā garumā;

    Ķēdes izspiedējs

    Ķēdes izspiedējs

Nepieciešamās daļas

  • ķēde;
  • savienotājposms – tas parasti nāk komplektā ķēdei, bet par to, iegādājoties ķēdi, jāpārliecinās;

Ķēdes visiem velosipēdiem nav vienādas. Pamata atšķirība ir ķēdes platumā, ko nosaka zobratu skaits uz kasetes (aizmugurējā zobratu bloka). Pēc šī parametra ķēdes dalās:

  • 1 ātruma;
  • 5-6-7-8 ātrumu;
  • 9 ātrumu;
  • 10 ātrumu.

Savas pieredzes laikā nekad neesmu saskāries ar situāciju, kad ķēde būtu par īsu. Tā parasti no veikala ir par garu, bet to nomaiņas laikā saīsina līdz vajadzīgajam garumam.

Savienotājposms parasti ķēdei nāk līdzi. Bet, ja nenāk, iesaku iegādāties SRAM vai KMC ražojumus. Shimano risinājums šajā gadījumā nav tik veiksmīgs. 10 ātrumu ķēdēm savienotājposms parasti ir vienreizlietojams, tādēļ, ja ir plānots ķēdi lietošanas laikā ņemt nost tīrīšanai, tad vajadzēs apgādāties ar vairākiem šādiem posmiem.

Ķēdes nomaiņa

  1. saslēdz pārnesumus uz pašiem mazākajiem zobratiem un ķēdi noņem no priekšējā zobrata un uzliek uz rāmja. Tas atslogos ķēdi un būs vieglāk darboties;IMG_20130203_152703
  2. sameklē savienotājposmu un pievērš uzmanību, kā ķēde ir ievērta spriegotājā, lai jauno uzliktu pareizi ar 1. piegājienu;

    Savienotājposms atšķiras  no pārējiem pēc izskata.

    Savienotājposms atšķiras no pārējiem pēc izskata.

  3. attaisa savienotājposmu. Parasti posms ir jāsaspiež gan ķēdes šķērsvirzienā (ar mazāku spēku), gan garenvirzienā (ar knaiblēm un lielāku spēku), lai tas attaisītos. Citreiz pietiek tikai ar saspiezšanu garenvirzienā;

    Savienotājposms KMC izjauktā un saliktā stāvoklī.

    Savienotājposms KMC izjauktā un saliktā stāvoklī.

  4. pieņemot, ka vecā ķēde ir pareiza garuma, jauno ķēdi piegriež tādā pašā garumā kā veco (ar garumu domāts posmu skaits). Tā kā savienojumam tiks izmantots savienotājposms, tad abos galos būs iekšējie pusposmi;
    Jaunā ķēde ir garāka par veco - tā būs jāsaīsina.

    Jaunā ķēde ir garāka par veco – tā būs jāsaīsina.

    Jaunā ķēde tiek saīsināta līdz vajadzīgajam posmu skaitam, izspiežot tapu ar ķēdes izspiedēju.

    Jaunā ķēde tiek saīsināta līdz vajadzīgajam posmu skaitam, izspiežot tapu ar ķēdes izspiedēju.

    Ja vajadzīgais ķēdes garums nav zināms, to var noteikt, uzliekot ķēdi uz lielākajiem zobratiem priekšā un aizmugurē (neverot cauri spriegotājam), atrod vietu, kur tā savienojas un pieskaita vienu posmu (2 pusposmus). Tādā gadījumā, nejauši uzslēdzot abus lielākos zobratus, būsim pārliecināti, ka ķēdes garums pietiks un netiks lauzta ātrumu sistēma.

  5. iever jauno ķēdi uz zobratiem un spriegotāja tādā pašā veidā, kā veco. Pagaidām vēl neliek uz priekšējā zobrata. Ir ķēdes, kam ir paredzēts griezšanās virziens – informāciju par to meklējam ķēdes instrukcijā (bet tādas ķēdes ir retums un parasti tikai 1 ātruma velosipēdiem) vai arī liekam ar uzrakstiem uz āru;
  6. savieno ķēdi ar savienotājposmu un ar rokām aiztaisa savienotājposmu tā, lai tas sabīdās kā parasts posms. Nevajadzētu izmantot veco savienotājposmu, ja ķēdei tāds nenāca komplektā, tad tas jāiegādājas atsevišķi;

    Ķēde uzlikta, vēl tikai savienotājposms jāsavelk kopā.

    Ķēde uzlikta, vēl tikai savienotājposms jāsavelk kopā.

  7. uzliek ķēdi uz priekšējā zobrata. Pārbauda, vai tā griežas normāli un pārslēdzēji darbojas kā vajag. Ja ķēde ir ievērta pareizi, tad problēmām nevajadzētu būt. Ar uzspiedienu uz pedāļa pārbauda, vai savienotājposms ir kārtīgi nofiksējies;
  8. Ar lupatiņu notīra no jaunās ķēdes lieko smēru, lai tai nelīp klāt smiltis un netīrumi. Eļļa ķēdei ir vajadzīga iekšpusē nevis virsū;

Ja viss griežas labi, tad ķēde ir nomainīta.

Visu jaucot, vajadzētu arī patīrīt zobratus un citas vietas, kur parasti netiekam klāt.

Advertisements

2 thoughts on “Velosipēda ķēdes nomaiņa (quick-link) – pamācība

  1. Hallo? Vai varat ieteikt, kādu eļļu ir jālieto riteņa ieeļļošanai? (ķēdei, ratu rumbām)? Vai der universālā minerāleļļa? (Tas pats jautājums aktualizējas arī tad, kad jāieeļļo šujmašīnu vai matu griežamo mašīnīti. Vai visiem der universālā “”WD”eļļa, kas visos veikalos pārdodas aerosola formātā?

    • Plaša tēma, bet īsumā:

      Ķēdei ir speciāla eļļa, kas ir izšķīdināta šķīdinātājā, kas iztvaiko un ķēdē atstāj biezu eļļas kārtiņu. Šādas eļļas var nopirkt jebkurā velo veikalā vai sporta preču veikalos, kur tirgo velosipēdus. Parasti ir pieejamas sausam un slapjam laikam, kā arī universālas, atkarībā no braukšanas apstākļiem. Tā arī prasīt – “velo ķēdes eļļa”. 🙂 Konkrēti produkti – man patika Muc Off, vēl cilvēki saka, ka Finish Line ir laba un Motorex.

      Ja negribās skriet uz veikalu pēc speciālās eļļas, tad var izmantot motorzāģa ķēdes eļļu vai kādu citu pietiekami šķidru eļļu, kas iesūksies ķēdes posmiņos un šķirbās.

      Nevajadzētu lietot mašīnas eļļu (pārāk bieza un domāta pavisam citiem darba apstākļiem), WD40 (pamatā domāts, kā šķidinātājs ar mazgājošām īpašībām, eļļošana ir sekundāra funkcija), Dažādas “mājsaimniecības eļļas” (ja lieto tādas, ir jāsaprot sastāvs, vai iekšā nav augu izcelsmes eļļas, kas var salipt, vai sastāvdaļas neiedarbojas agresīvi uz dzelzi utt.).

      Ratu rumbām u.c. gultņiem ir citas smēres, kuras ieklāj, izjaucot rumbas vai detaļas – tur eļļu no ārpuses pilināt nav nekādas jēgas un tas var nodarīt vairāk ļaunuma nekā labuma.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s