Velo lietas / Velo Remonts un Apkope

Velosipēda bremžu kluču nomaiņa un bremžu regulēšana V-bremzēm – pamācība

Īss ieskats V-bremžu kluču nomaiņā un regulēšanā, neiedziļinoties teorijā un bremžu veidos.. Darbiņš vienkāršs un viegls – bet ja nu kādam ir jautājumi…

Bremzes manam velo ir parastās V-bremzes. Tāda veida bremzes ir lielākajai daļai kalnu velosipēdu, kaut gan disku bremzes (gan mehāniskās, gan hidrauliskās) šobrīd kļūst aizvien populārākas.

V-bremzes

Es dodu priekšroku V-bremzēm, jo:

  • bremzēšanas efektivitāte Latvijas reljefam ir pietiekoša;
  • viegli kopjamas un remontējamas, vienkārša konstrukcija;
  • lētas;
  • vieglas;
  • izturīgas.

Vājās puses:

  • lielākos kalnos nepietiekama bremzēšanas efektivitāte;
  • disku bremzēm ir labāka bremzēšanas spēka modulācija;
  • slapjā laikā vāja bremzēšana;
  • deldē aploku;
  • nedarbojas, ja ir stipri saliekts aploks (liels astotnieks).

Nepieciešamie instrumenti

  • seškanšu komplekts (parasti pietiek ar 2 izmēriem vai pat 1); seškantiskrustiņa skrūvgriezis
  • krustiņa skrūvgriezis.

Nepieciešamās detaļas

  • bremžu kluči;bremžu kluči

Process

  1. atvieno bremžu trosi. 

    IMG_20130203_145146
    IMG_20130203_145240
  2. atskrūvē vecos klučus. Klasiskā gadījumā tie ir pieskrūvēti ar 1 skrūvi; IMG_20130203_145305
  3. ievieto vietā jaunos klučus. Uzmanība jāpievērš, lai nesajauktu paplākšņu secību uz skrūves, citādāk kluči neturēsies vietā pareizi. Otra lieta, kam jāpievērš uzmanība ir kluču montēšanas virziens vai puses, ja kluči ir asimetriski – tas parasti ir norādīts uz klučiem vai instrukcijā, ja tāda nāca līdz. Pagaidām nepievelk, tikai saskrūvē, lai turas klāt;
  4. piespiežot kluci pie diska, pieregulējam tā, lai klucis ir aploka bremzēšanas malas vidū, pilnībā tam piekļaujas, ir perpendikulārs diskam un neskaras klāt riepai. Kad ideālais stāvoklis ir atrasts, ar seškanti pievelkam stingi. Ja pievelkot klucis nedaudz pagriežas, tad atskrūvē un pieregulē, lai kompensētu pagriešanos. To pašu izdara ar otru;
  5. kad kluči pievilkti pareizā stāvoklī, jānoregulē trose. Ieskrūvē skrūvi uz hēbeļa uz iekšu, bet atstājot dažus apgriezienus smalkākai regulēšanai. IMG_20130203_145112Pieskrūvē bremžu trosi tā, lai abi kluči būtu ~1-3mm attālumā no aploka (pieņemot, ka aploks ir taisns un nav astotnieka. Pretējā gadījumā vajadzēs nedaudz tālāk). Nospiež bremzi, pārbauda, vai troses skrūve ir pievilkta pietiekami stingri (nepatīkami būtu, ja tā izslīdētu, strauji bremzējot) un iegriež riteni, lai pārbaudītu, vai kluči neskaras pie aploka. Ja skaras abi, tad trose jāpalaiž vaļīgāk, ja tikai viens un nedaudz, tad pāriet pie kluču šķērsvirziena regulēšanas. Nedaudz kluču attālumu no aploka var regulēt ar skrūvi uz hēbēļa;
  6. kluču novietojumu pret apvalku regulē ar mazajām krustiņa skrūvītēm sānos. IMG_20130203_150628Skrūvējot skrūvi uz iekšu, tiek atvilkta atspere un tās pašas puses klucis attālinās no aploka, kā arī pavisam nedaudz palielinās pretestība uz bremžu hēbeli (bremzes kļūst smagākas un labāk atvelkas vietā). Jāpatur prātā, ka otrs klucis pietuvojas aplokam. Darbojoties ar abu pušu skrūvēm noregulējam klučus vienādā attālumā no aploka. Regulēšanas laikā iesaku paspaidīt bremzes, lai redzētu, kā kluči nostāsies. Abu kluču attālumu no aploka iespējams paregulēt arī ar skrūvi uz hēbeļa.
  7. Lai regulētu atsperes spēku, iespējams pārlikt atsperes atduri trijās pozīcijās, atskrūvējot stiprinājuma skrūvi. IMG_20130203_150725To gan nepieciešams darīt, tikai ja nepieciešama būtiska bremžu atsperes regulēšana, ko nav iespējams paveikt ar regulēšanas skrūvēm – hēbelis neatgriežas sākuma pozīcijā vai arī bremzes ir ļoti smagas (te gan pie vainas varētu būt arī trose).

Ja bremzes bremzē labi, kluči labi pieguļ aplokam un neskaras tam klāt, kā arī visas skrūves ir labi pievilktas, tad uzdevums ir paveikts.IMG_20130203_152544Jautājumus droši var uzdot komentāros, cik varēšu, centīšos atbildēt.

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s